Navigation

Computergraphik

Lecturers

Details

Time and place:

  • Mon 14:15-15:45, Room H4
  • Thu 10:15-11:45, Room H4

Fields of study

  • WF MT-BA from SEM 5
  • WF CE-BA-TW from SEM 5
  • WF CE-MA-INF from SEM 1
  • WF INF-BA-V-GD from SEM 5
  • WF INF-MA from SEM 1
  • WPF IuK-BA from SEM 5
  • WPF IuK-MA-MMS-INF from SEM 1
  • WPF ICT-MA-MPS from SEM 1
  • WPF MB-MA-FG13 from SEM 1
  • WF CME-MA from SEM 1
  • WPF MT-MA-BDV from SEM 1

Prerequisites / Organizational information

Erwerb eines benoteten Scheins durch Bearbeitung von Übungsaufgaben und abschließende schriftliche Prüfung.
Die Veranstaltung kann mit einer Basis-Übung zu einem 5 ECTS Modul kombiniert werden, zusammen mit einer weiteren Fortgeschrittenen-Übung zu einem 7.5 ECTS-Modul.
Die Veranstaltung wird in diesem Semester in englischer Sprache durchgeführt (jährlicher Wechsel Deutsch - Englisch).
Vorlesungsfolien und -material sind auf Englisch, ebenso die abschließende schriftliche Prüfung und Übungsaufgaben. Antworten in der Prüfung und den Übungen können auf Deutsch oder Englisch gegeben werden.
Die Anmeldung zu den Übungen erfolgt in der ersten Vorlesungswoche, eine vorherige Anmeldung ist nicht nötig.

Content

Die Vorlesung gibt eine Einführung in die Computergraphik:

  • 2D Graphics (HTML Canvas, SVG)

  • Color Models

  • GPU Programming (WebGL)

  • Rasterization Algorithms for Lines and Polygons

  • Affine and Projective Transformations

  • Homogeneous Coordinates

  • 3D Rotations

  • 3D Viewing and Perspective

  • Phong Lighting and Shading

  • Scene Graphs

  • Texture Mapping

  • Texture Antialiasing

  • Visibility

  • Virtual Reality

  • Geometric Modeling

  • Rendering Pipeline

  • Ray Tracing Basics

  • Ray Tracing Acceleration

Recommended Literature

- P. Shirley: |Fundamentals of Computer Graphics. AK Peters Ltd., 2002 - Foley, van Dam, Feiner, Hughes: |Computer Graphics - Principles and Practice|

ECTS information

Title

Computer Graphics

Credits

3,75

Content:

This lecture gives an introduction to computer graphics, covering covers the following aspects:

- 2D Graphics (HTML Canvas, SVG)
- Color Models
- GPU Programming (WebGL)
- Rasterization Algorithms for Lines and Polygons
- Affine and Projective Transformations
- Homogeneous Coordinates
- 3D Rotations
- 3D Viewing and Perspective
- Phong Lighting and Shading
- Scene Graphs
- Texture Mapping
- Texture Antialiasing
- Visibility
- Virtual Reality
- Geometric Modeling
- Rendering Pipeline
- Ray Tracing Basics
- Ray Tracing Acceleration

Literature:

- P. Shirley: |Fundamentals of Computer Graphics|. - Foley, van Dam, Feiner, Hughes: |Computer Graphics - Principles and Practice|

Additional information

Keywords: Computergraphik

Expected participants: 60

www: http://www9.informatik.uni-erlangen.de/Teaching